psykologisia tekijöitä

Psykologia koukuttavien pelien suosion taustalla

Erilaiset pelit voivat olla hyvin koukuttavia. Harva jaksaa tehdä työtä tuntikausia ilman taukoa ja sama pätee myös opiskeluun ja moniin harrastuksiinkin. Peleissä voi kuitenkin olla sellaista imua, että niitä jaksaa pelata vaikka koko illan ja kerta toisen jälkeen. Koukuttavien pelien taustalta löytyykin psykologiaa, minkä avulla koukuttavien pelien suosiota voidaan selittää.

Kolikkopelit mainio esimerkki

Kolikkopelit ja muut kasinopelit voivat olla kovin koukuttavia, vaikka harvalle pelaajalle syntyykään ongelmia pelaamisen kanssa. Kolikkopelien jännitys, voiton mahdollisuus ja vilkkuvat värit tarjoavat jännittävää viihdettä, missä dopamiinilla on oma roolinsa. Esimerkiksi sivulla https://mr.bet/fi/casino/type/slot saa heti kosketuksen jännittävistä kolikkopeleistä, joissa on tarjolla mitä mielenkiintoisempia teemoja ja grafiikoita.

Kolikkoppelien nopea tempo ja satunnaiset palkinnot pitävät pelaajan jatkuvassa odotuksessa ja jännityksessä, mikä vahvistaa koukuttavaa vaikutusta. Käytännössä muutaman sekunnin välein pääsee pyöräyttämään kiekot ja millä tahansa kierroksella voi tulla valtava voitto. Kasinopelien suosiota selittää osaltaan kuitenkin myös se, että ne ovat aina saatavilla netissä. 

Dopamiinia välittömästi ja viivästetysti

Yksi keskeinen tekijä pelien koukuttavuudessa on niiden palkitsemisjärjestelmä. Dopamiini on aivojen välittäjäaine ja se liittyy palkkion tunteeseen. Pelatessa dopamiinia vapautuukin kehossa, mikä palkitsee pelaajaa. Tätä positiivista tunnetta sitten palataan hakemaan peleistä myös jatkossa.

Peleissä hyödynnetään sekä välittömiä että viivästettyjä palkintoja, joiden avulla pelaajat saadaan pidettyä sitoutuneina. Välittömät voitot ja muut saavutuksen peleissä antavat pelaajalle nopean dopamiinipiikin. Viivästettyjä palkintoja ovat esimerkiksi tasojen nousu tai harvinaisten esineiden saaminen. Ne pitävät pelaajat motivoituneina pitkällä aikavälillä. Näitä käytetään hyödyksi paljon varsinkin videopeleissä, joita pelataan viikosta ja kuukaudesta toiseen. 

Flow-tilaan halutaan uudestaan ja uudestaan

Dopamiinin lisäksi flow-tilalla on merkittävä rooli pelien koukuttavuudessa. Flow-tilalla tarkoitetaan syvän keskittymisen ja uppoutumisen tilaa, jossa ihminen menettää ajantajunsa. Usein juuri itselle rakkaissa harrastuksissa voi kokea flow-tilaa, ja yhä useampi pääsee flow-tilaan nykyisin pelejä pelatessa. Huippu-urheilijat yrittävät myös päästä tärkeissä kisoissa ja otteluissa flow-tilaan päästäkseen parhaimpaansa.

Pelit ovatkin mestarillisia flow-tilan luomisessa ja ylläpitämisessä. Ne tarjoavat sopivan määrän haastetta ja onnistumisia, mikä on olennaista flow-tilan saavuttamisessa. Kun pelaaja kohtaa haasteita, jotka vastaavat hänen taitotasoaan, hän kokee täydellisen keskittymisen ja mielihyvän tilan. Pelit lisäävät vaikeustasoa asteittain, mikä estää tylsistymisen ja turhautumisen, ja antaa pelaajalle mahdollisuuden pysyä jatkuvasti flow-tilassa. Flow-tila on nautittava tunne, joten ei ole mikään ihme, että ihmiset haluavat palata uudestaan ja uudestaan tekemään sellaista, missä pääsevät flow-tilaan.

Pisteitä, tasoja ja saavutuksia

Pisteet, tasot ja saavutukset ovat keskeisiä elementtejä, joita pelinvalmistajat hyödyntävät pelien suunnittelussa. Pistejärjestelmä tarjoaa pelaajalle jatkuvasti tavoitteita ja onnistumisen tunnetta, kun pelaaja pääsee nauttimaan omista hyvistä suorituksistaan. 

Pelejä pilkotaan usein tasoihin, jotka niin ikään saavat pelaajan palaamaan saman pelin pariin kerta toisen jälkeen. Tasot ovat välitavoitteita ja usein pelaajat keskustelevat myös keskenään siitä, millä tasolla kukin pelissä etenee. Peleissä saa usein myös saavutuksia, jotka ovat pelin sisäisiä palkintoja. Ne toimivat kannustimina ja tuovat peliin lisää mielenkiintoa. Pisteet, tasot ja saavutukset muodostavat peliin tietyllä syklillä toimivan kierteen, jossa pelaaja pyrkii jatkuvasti parantamaan suoritustaan ja saavuttamaan uusia tavoitteita.

Tärkeää koukuttavissa peleissä on aina myös se, että haaste on juuri oikean suuruinen. Haaste ei saa olla liian vaikea, sillä se saa pelaajan turhautumaan. Toisaalta liian helppo haaste saa tylsistymään. Pelit, jotka onnistuvat löytämään tämän tasapainon, pitävät pelaajat jatkuvassa flow-tilassa, jossa he kokevat optimaalisen haasteen tunteen. Tämä tila on palkitseva ja pitää pelaajat sitoutuneina pitkään. Peleissä sopivan haastetason tekeminen ei ole nykyisin enää haastavaa ja monissa peleissä pelaajat voivat myös itse säätää haastetason itseään miellyttäväksi.

Uusin trendi on pelien sosiaalisuus

Yksi viime vuosien trendeistä pelimaailmassa on ollut pelien muuttuminen entistä sosiaalisimmiksi. Moninpelaaminen onnistuu nykyisin myös mobiilipeleissä ja yhteydenpito pelikavereiden kanssa on tuonut peleihin ihan uuden ulottuvuuden ja syvyyden. Monista sosiaalisista peleistä on tullut hyvin suosittuja, ja pelitalot yrittävät kopioida niiden ideoita omissa peleissään.

Moninpeleissä pelaajat voivat muodostaa tiimejä, liittyä klaaneihin ja osallistua yhteisiin tehtäviin, mikä luo yhteisöllisyyden tunteen. Tämä sosiaalinen vuorovaikutus tekee pelaamisesta yhteisöllistä ja tarjoaa mahdollisuuksia muodostaa ja vahvistaa ystävyyssuhteita. Usein pelaaminen tapahtuukin verkon kautta omien ystävien kanssa, eikä tuikituntemattomien.

Moninpeleissä myös keskinäinen kilpailu tuo peliin koukuttavuutta. Kilpailullisissa peleissä pelaajat kokevat adrenaliinia ja dopamiinia voittaessaan vastustajia, mikä tekee pelistä jännittävää ja palkitsevaa. Kilpailu kannustaa pelaajia kehittämään taitojaan ja pyrkimään parempiin suorituksiin.

Moninpelejä pelataan usein myös yhteistyössä omien ystävien kanssa, eli samassa tiimissä, jolla on yhteinen tavoite pelissä. Tämä voi parantaa ihmisen tiimityöskentelytaitoja, joita usein niin paljon työelämässä peräänkuulutetaan. Yhteistyötehtävät ja -haasteet vahvistavat ryhmädynamiikkaa ja yhteisöllisyyttä, mikä tekee pelaamisesta samalla sosiaalisesti palkitsevaa. Jälleen yksi tekijä, mikä tekee monista peleistä niin koukuttavia.

Oman maailman rakentamista ja loputonta sisältöä

Viime vuosikymmeninä suosiota ovat saavuttaneet myös lukuisat pelit, joissa pelaajat pääsevät rakentamaan oman maailman. Yksi koukuttavien pelien ominaisuuksista on myös se, että ne tarjoavat haastetta ja viihdettä loputtomiin päivittyvällä sisällöllä.

Koukuttavia ja suosittuja pelejä ovat esimerkiksi:

  • World of Warcraft
  • League of Legends
  • Minecraft
  • Fortnite
  • Counter Strike

Esimerkiksi World of Warcraft koukuttaa pelaajia hyvin mukaansatempaavalla maailmallaan, jota on hiottu jo vuosikymmeniä. Peliin tulee jatkuvasti uusia päivityksiä, joten peliin ei pääse kyllästymään. Pelaajat voivat kehittää omia hahmojaan, liittyä klaaneihin ja osallistua suuriin moninpelitapahtumiin. Pelissä on siis paljon niitä psykologisia ominaisuuksia, jotka tekevät pelistä koukuttavan.

Minecraft puolestaan koukuttaa hieman erilaisella näkökulmalla ja vapaudella rakentaa omia maailmojaan ja seikkailla loputtomissa tehtävissä. Pelissä haasteet tarjoavat onnistumisen tunteita, mikä kutsuu pelaajia kerta toisen jälkeen pelin pariin. Pelinkehittäjistä onkin tullut taitavia hyödyntämään koukuttavia ominaisuuksia, mikä selittää paljon peliteollisuuden kasvua viime vuosina.