Nestlé ryhtyy yhteistyöhön lajittelusovellus Bowerin kanssa

Suuri osa elintarvikepakkauksista heitetään sekajätteen joukkoon sen sijaan, että ne lajiteltaisiin. Yhteistyön myötä Zoégasin, Nescafén ja Purinan kuluttajat voivat lahjoittaa keräämiään pisteitä hyväntekeväisyyteen pakkauksia lajitellessaan.

Sovelluksella lajittelu

Nescafé, Zoegas ja Purina ovat ensimmäisinä Nestlé-brändeinä mukana ruotsalaisen Bowerin kanssa käynnistyvässä yhteistyössä. Bower- sovelluksen avulla käyttäjät voivat jätteitä lajitellessaan skannata Nestlén tuotepakkausten viivakoodeja, ja kerätä näin rahaa. Rahaa vastaavat pisteet voi lahjoittaa hyväntekeväisyyteen. Hyväntekeväisyyskohteina ovat Suomen Unicef, Pelastakaa Lapset ja Suomen Eläinsuojeluyhdistys SEY.

”Tilastokeskuksen mukaan Suomessa yhdyskuntajätteen kierrätysaste oli 42% vuonna 2020. Olemme selvästi jäljessä EU-maiden tavoitteista saavuttaa 55% kierrätysaste vuoteen 2025 mennessä. Olemme Nestléllä sitoutuneet siihen, että pakkauksemme ovat kierrätettäviä tai uudelleenkäytettäviä vuoteen 2025 mennessä, mutta tämä ei kuitenkaan riitä. Meidän on varmistettava, että kaikki pakkauksemme päätyvät lopulta oikeaan paikkaan. Kuluttajat ovat avainasemassa kiertotaloudessa. Yhteistyömme Bowerin kanssa on yksi tapa kannustaa kuluttajia lajittelun pariin” sanoo Suomen Nestlén maajohtaja Niina Koskinen.

Ruotsalaisen Bowerin toimitusjohtaja Suwar Mert iloitsee kumppanuudesta: ”Olemme uskomattoman ylpeitä ja innoissamme, että Nestlé panostaa lajittelun ja kierrätyksen tehostamiseen yhä laajemmin. Bower-sovelluksen kautta brändit pystyvät ohjaamaan ja kannustamaan kuluttajia oikeaan suuntaan, ja näin lisäämään tehokkaasti kierrätysastetta. Se on win-win -tilanne. Hyvä kuluttajille, hyvä brändeille, hyvä planeetalle. ”

Nescafé

Nescafé on kahvimarkkinoiden edelläkävijä, erityisesti kun kyse on kahvin vastuullisuudesta, viljelijöiden koulutuksesta ja kahvintuotannossa käytetyn veden vähentämisestä. Samoin kahvibrändi Zoégas on pitkään työskennellyt kestävän kehityksen parissa koko kahviketjussaan. Kahvin liiketoiminnasta vastaava Juliaana Leppänen Suomen Nestléltä korostaa: ”Nescafé on maailman suurin kahvibrändi. Suuri koko tuo mukanaan suuren vastuun. Etsimme jatkuvasti uusia ja parempia tapoja tukea kuluttajia. Tummapaahtoisista kahveistaan tunnetun Zoégasin tekemä elinkaarianalyysi osoittaa, että suurin osa ilmastojalanjäljestämme syntyy kulutusvaiheessa sen jälkeen, kun tuote on lähtenyt käsistämme kuluttajalle. Haluamme tehdä kaikkemme kestävän kehityksen lisäämiseksi koko arvoketjussa pavusta kuppiin. Kahvihävikkiä eli viemäriin heitettyä kahvia tulee vähentää, mutta pakkauksella on myös iso rooli. Siksi toivomme, että tämä yhteistyö todella lisää pakkausten lajittelua ja suomalaisten kuluttajien tietoisuutta ja tietämystä.

Lemmikit tarvitsevat apua

Purinalla haluamme intohimoisesti tehdä hyvää. Bowerin kanssa aloitetun yhteistyön kautta voimme paitsi huolehtia ympäristöstä ja auttaa avun tarpeessa olevia lemmikkejä, myös opettaa kuluttajia muuttamaan ajattelutapaansa jätteidensä osalta. Meille tämä kaikki on erittäin tärkeää, ja siksi lisäkannustuksena lahjoitamme SEY:lle kymmenen ruoka-annosta jokaisesta kuluttajien tekemästä lahjoituksesta, kertoo Purinan kehityspäällikkö Asta Hinds.

Lue lisää Bower-sovelluksesta

Lähde: MyNewsDesk