suomalaiset yrittävät saada enemmän rahaa käytetystä autostaan

Oman vanhan auton myyntitilanteeseen liittyy monta muuttujaa ennen kuin menopeli lopullinen hyvityshinta on selvillä. Kamux Espoo Olarin automyyjä Matias Hautala listaa yleisimmät argumentit, joilla hyvityssummaa pyritään korottamaan ja paljastaa samalla yleiset harhaluulot auton hinnan muodostumisesta.

Hautalan mukaan hintaan aidosti vaikuttavia tekijöitä ovat muun muassa se, jos auto on juuri huollettu ja esimerkiksi vaihdettu uudet renkaat alle. Myös hankittujen lisävarusteiden määrä vaikuttaa hintaan, mutta on myös lisävarusteita, joilla ei ole sanottavaa vaikutusta hintaan, vaikkapa uusi laturi. Yrityksiä löytyy, ja osa niistä jää nimenomaan yrityksiksi.

”Monesti kuulee sitä, kuinka hintaa yritetään hilata ylös asialla, joka lähtökohtaisesti pitäisi olla kunnossa, esimerkiksi sanomalla, että kiveniskemissä ollut halkeillut tuulilasi on juuri vaihdettu. Jos auto on juuri pesty, ei sillä myöskään ole vaikutusta auton hinnoitteluun. Ehkä erikoisin mitä olen kuullut, oli se, kun asiakas sanoi kerran, että ei autoliikkeen ostamassaan autossa tarvitse miettiä katetta lainkaan vaan ainoastaan myydyissä autoissa,” automyyjä muistelee.

Hautala kertoo välillä törmäävänsä myyntitilanteissa uskomuksiin tai ajatuksiin, jotka valitettavan usein osoittautuvat vääriksi.

”Välillä törmää tilanteisiin, jossa henkilö itse kokee pitäneensä autoa hyvin, vaikka esimerkiksi huollot ovat myöhässä ja renkaat kuluneet loppuun tai penkit huonossa kunnossa. Suosittelenkin käymään auton tilan huolellisesti ja realistisesti läpi ennen liikkeeseen tuloa. Miten itse ostaessa suhtautuisit samoihin asioihin – tämä on hyvä näkökulma myös myydessä autoa.”

Käyttövoimasta kysely vähentynyt

Automyyjän mukaan yleisimmät myyjille myyntitilanteessa tulevat kysymykset liittyvät tällä hetkellä auton kuntoon, huoltohistoriaan, mahdollisiin lommoihin sekä siihen, onko auto tuontiautoa vai niin sanottu Suomi-auto.

”Näiden lisäksi on tietysti kausiluontoiset kysymykset. Talvella on luonnollistakin, että asiakkaita kiinnostaa, onko auto ns. Suomi-auto, koska silloin varustelu on kylmiin ja lumisiin olosuhteisin sopiva. Talvella kysytään myös lohkolämmitystä sekä webastoa ja kesällä halutaan tietää ilmastoinnista.

Yhdestä asiasta kysely on Hautalan mukaan kuitenkin vähentynyt vuodentakaiseen.

”Auton käyttövoimasta tulee säännöllisesti kysymyksiä, mutta nyt vähemmän kuin esimerkiksi vuosi sitten. Ihmiset ovat ehkä alkaneet tottua myös sähköautoihin sekä hybrideihin ja niistä tiedetään nyt enemmän. Yleisimmin käyttövoimaan liittyviä neuvoja kysytään nyt, jos ollaan vasta mietinnän alkuvaiheessa siitä, että millainen auto itselle sopii.”

 5 asiaa mietittäväksi ostajalle ennen autokaupan tekemistä

Hautala listaa viisi asiaa, jotka kannattaa auton ostajan miettiä ennen auton vaihtamista ja liikkeeseen tuloa. Autoaan myyvän kannattaa pitää ostajan näkökulma myös mielessä.

1. Mieti oma käyttötarve: millaista ajoa ajat, miten paljon kilometrejä liikut ja miten paljon tilaa tarvitset. Jos ei ole ihmisiä tai tavaraa kuljetettavana, niin pieniin kaupunkireissuihin ei välttämättä tarvita Ford Mondeo -dieselautoa, vaan pieni bensa-auto voi olla järkevämpi vaihtoehto.

2. Automyyjä on asiantuntija, joka auttaa mielellään ja tuntee eri merkkejä ja malleja laajasti. Hyödynnä häntä.

3. Tarkista auton kuntoa aina silmämääräisesti. Erityisesti maalipinnan ja renkaiden kunto kannattaa silmäillä huolella läpi.

4. Tee kunnon koeajo. Aja hidasta ja nopeaa ajoa sekä myös töyssyistä pätkää, jotta huomaat, kuuluuko autosta ylimääräisiä ääniä.

5. Mieti oma budjetti ja siihen sopivia vaihtoehtoja. Huomioi myös ylläpito- ja käyttökustannukset.

Lähde: News Cision

KATSO MYÖS: tuore-tutkimus-mittautti-mobiiliverkkojen-nopeudet-paakaupunkiseudulla-turun-seudulla-ja-tampereen-seudulla-tassa-tulokset

4 thoughts on “Automyyjä paljastaa yleisimmät argumentit, joilla suomalaiset yrittävät saada enemmän rahaa käytetystä autostaan – ja onko niistä oikeasti mitään hyötyä”
  1. […] Sähköistettyjen autojen vanavedessä kasvoi monen ylemmän hintaluokan automallin kysyntä. S-sarjan autoja myytiin yhteensä 87 064 kappaletta (+ 40 %), Mercedes-AMG-malleja yhteensä 145 979 (+ 16,7 %), Mercedes-Maybach-loistoautoja 15730 (+50,7 %) ja G-sarjan autoja uusi ennätysmäärä 41 174 kappaletta. Mercedes-Maybachin suosiota kuvaa se, että autoja myytiin Kiinassa yli 900 kappaleen kuukausivauhdilla. […]

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.