Assassin’s Creed -sarjan uusin osa, Shadows, vie pelaajat viimein feodaaliajan Japaniin – fanien vuosikymmeniä kaipaamaan miljööseen. Ubisoft Quebecin luoma teos yhdistää sarjan parhaat piirteet uudistuneisiin mekaniikkoihin, mutta ei täysin vältä vanhoja kirouksia. Assassin’s Creed Shadows arvostelu: Tässä arvostelussa käydään läpi pelin vahvuudet, heikkoudet, ja sitä, miksi se ansaitsee paikkansa sarjan kärkikahinoissa.
Vahvuudet: Kaksinpelattavuus, taistelut ja maailma
- Kaksi Päähenkilöä, Kaksi Maailmaa
Pelin suurin innovaatio on kaksinpelattavuus: pelaaja vaihtelee ninja Naoen ja samurai Yasuken välillä. Naoe tarjoaa klassisen salamurhaajan tyylin – hän hiipii varjoissa, käyttää köysivälineitä ja suorittaa nopeita salamurhia. Yasuke puolestaan on rautainen soturi, joka murskaa ovet ja taistelee joukkoja vastaan raskaalla aseistuksella. Hahmojen erilaiset pelityylit tuovat tuoreutta ja strategista syvyyttä. - Paranneltu Taistelu ja Stealth
Taistelumekaniikka on sarjan parhaimmillaan: iskut ovat tyydyttäviä, vastustajien haarniskat vaativat taktiikkaa, ja uusi ryömintämekaniikka mahdollistaa suunnitelmallisen lähestymisen. Varjojen käyttö on keskeinen osa peliä – esimerkiksi sateen aikana äänet vaikenevat, mikä helpottaa hiipimistä. Yasuke ei kuitenkaan pysty kiipeämään kaikkialle, mikä korostaa hahmojen eroja. - Elävä ja Vuodenaikoja Vaihteleva Japani
Feodaalisen Japanin avoin maailma on silmiä hivelevä: kirsikkapuiden kukat, jäätyneet järvet, ja lumimyrskyt luovat dynaamisen ympäristön. Vuodenaikojen vaikutus pelattavuuteen (esim. liukkaus talvella) tuo syvyyttä tutkimiseen. Maailma on täynnä salaisuuksia, kuten hautoja ja temppeleitä, mutta sivutehtävät jäävät usein toistuviksi keräilytehtäviksi. - Tarinan Tunteikkuus ja Moraalivalinnat
Pääjuoni keskittyy Naoen kostomatkaan ja Yasuken sisäisiin kamppailuihin, ja tarinaan on kudottu moraalisia pohdintoja (esim. armahduksen mahdollisuus). Henkilökohtaiset sivutarinat, kuten liittolaisten kohtalot, ovat hyvin kirjoitettuja, vaikka eivät aina liity laajempaan juoneen. - Tukikohdan Rakentelu ja Mukana Eläminen
Ensimmäistä kertaa sarjassa pelaaja voi muokata omaa tukikohtaa vapaasti – siirrellä rakennuksia, kerätä lemmikkejä (kissoja, koiria) ja sisustaa ympäristöä. Tämä lisää immersionia ja tarjoaa rentoutumismahdollisuuksia taistelujen lomassa.
Heikkoudet: Toistoa ja epäjohdonmukaisuuksia
- Sisällön Monotonisuus
Sivutehtävät ovat usein tylsästi toistuvia (esim. ”tapa 25 roninia” tai keräilytehtävät), ja tarinan hajanaisuus (erityisesti Shinbakufu-järjestön jäsenten irralliset motiivit) heikentää juonen yhtenäisyyttä. - Tekniset Virheet
Julkaisun jälkeiset bugit (esim. satavat laivat tai ihmiseksi muuttuvat koirat) eivät pilaa kokemusta, mutta rikkovat immersiota. - Hideout-tilan Tylsyys
Tukikohdan muokkaaminen on aluksi mukaansatempaavaa, mutta lopulta sen sisältö jää vaisuksi verrattuna muuhun maailmaan. - Animus-järjestelmän Turhuus
Scifi-elementit (kuten Animus) tuntuvat edelleen pakotetuilta, vaikka niiden osuutta on vähennetty.
Kokonaisarvio: Sarjan kärkipää, mutta ei virheetön
Assassin’s Creed Shadows on sarjan kaunein ja monipuolisin osa, joka palkitsee sekä vanhojen fanien että uusien pelaajien odotukset. Feodaalisen Japanin maailma on kiehtova, kaksinpelattavuus tuo strategista syvyyttä, ja taistelut ovat tyydyttäviä. Toistuvat sivutehtävät ja juonen hajanaisuus eivät kuitenkaan täysin häivy sarjan taakasta. Lopputuloksena kyseessä on kuitenkin yksi vuoden parhaista peleistä – erityisesti niille, jotka kaipaavat Assassin’s Creedin juurille palaamista ilman RPG-elementtien ylilyöntejä.
Assassin’s Creed Shadows arvostelu ja pisteet: ★★★★½ (4.5/5)
Lue lisää pelistä: https://www.ubisoft.com/en-gb/game/assassins-creed/shadows